NADDIE'S NONSENSE OF THE DAY

- when you have everything to give up, you have the rest of the world for your taking ~

11 March 2010

2.05 in 2015

DSC00787

Aku nie jarang baca paper or tgk news. Tp of all days, hari2 yg aku terdengar berita kt radio or terbaca newspaper la ader news that caught my attention.

I first heard about this kt radio pagi tadi. Derang soh caller call bagi pendapat on this issue. And I read it biler petang tadi, kt tmpt aku tapau tom yam, aku baca newspaper umum yg kedai tu letak je utk bacaan customer.

The news is “Kadar Kesuburan Wanita Malaysia Dijangka Turun 2015” Ehh…what. Bukannye malaysian woman nie makin tak sihat and cannot have babies or something like that. Apparently, Malaysian woman chose not to have kids. Yang kawen muda, anak x ramai sbb keje. Yang dok layan keje x ingat, kawen lambat and then umur x sesuai to have babies. And those women yang decide langsung tannak kawen for like EVER lagi. And ader lagi la macam2 sebab ini berlaku.

So kalau ikut this news, in 2015 kadar kesuburan wanita malaysia ialah 2.05. Meaning a malaysian lady, most probably akan ader 2 orang anak je. And technically, ini x menambahkan jumlah rakyat Malaysia sbb if a woman ada 2 org anak je, that means anak2 die hanya akan replace die and husband je bukannye tambah the number of Malaysian.

If you ask me, ye la, skrang sme org dapat blaja tinggi2. Pastu kalau dah blaja tinggi2, x kan nak dok umah je jd housewife. So mesti la nak keja. Biler dah keje, dapat gaji bess2, payah la jugak nak berhenti kot. Ehe~ bess woo dapat duet sendiri, kalau nak beli handbag Gucci pon xde sape nak marah kot. Ehe~

And if you ask me again, blaja tinggi2 mane pon and gaji menggunung mane pon takkan weekend nak dok opis. So, I think most people believe that having two kids is manageable, dgn the lifestyle and not having to miss out on having a family. Tp kalau aku, ader rezeki, I want more than 2 kids. Ye la, aku ader 4 adik and since kecik2 kitorg like satu geng. Tak yah pk2 jiran nak kawan ke x, nak maen ape2 pon cukup korum. Dah tua bangka skrang pon we still do lotsa things together (like shopping, tgk movie and mengarut. Kelas2 tuition free and session2 membuat project skolah utk adik2 jangan lah citer, lg banyak). And I dont want my kids to miss out on that. Because that is priceless, regardless of how much your earn per month.

2 comments:

  1. agreed ...
    tapi aku tak rapat sgt ngan kak ngah + kak long ..
    diog sik studi ...
    lagi rapat nagn dell ...
    hahahah ...
    tuh pasal aku kasar + tomboy dulu - comment dari kawan2 ....
    sumer org hairan gile asal la aku da kawen nih lembut + ayu sgt arr...
    dulu masuk workshop barai enjin kete ... hohoh

    ReplyDelete
  2. ya ngn ipah mmg rajin studi kot...aku pon pasan. sbb tu la derang jadi doktor. org2 x brape rajin cam aku jd engineer. hahaha~

    skrang ayu giler ko asyik pakai skirt :)

    ReplyDelete

This is how i think but you might think otherwise, so let's share that thought!!
Thanks for sharing :)