NADDIE'S NONSENSE OF THE DAY

- when you have everything to give up, you have the rest of the world for your taking ~

13 September 2009

Udang Masak Sweet Sour

Image091

Ingredients

  • 4 Ulas Garlic (nie each ulas size die besar2 tau) – kalau nak proper hiris la tp aku ketuk pakai pisau je. Kate rajin. hoho~ ohhh..aku nie penggemar bawang putih kalo tak ske sgt kurangkan la ye. The original recipe calls for 2 ulas garlic je.
  • 1 biji bawang merah - Dihiris
  • 1 biji tomato – Potong enam
  • 250 gram udang (nie ader la dlm 10 ekor)
  • 1 tablespoon cili boh
  • 1 tablespoon gula
  • Sedikit air asam jawa
  • Sedikit sos tomato
  • Sedikit air
  • Kunyit dan garam utk menggoreng udang
  • Sedikit minyak

Methodology (hoho…cam lab chemistry plak)

  • Mula-mula skali bersihkan lah udang tu. Buang kepala and buang la ape2 lagi yg korang rase patut dibuang. Jangan kopek kulit, kurang ummphhh (lgpon nnti udang tu nampak kecik sgt)
  • Pastu lumurkan (hoho~) udang2 tuh ngn kunyit and garam. Agak2 lah brape byk. Takyah byk2 sgt.
  • Pastu goreng! Aku goreng tanpa minyak (healthy sket la kononnye)
  • Biler nampak udang td yg kalernye kelabu skrang dah jadi orange kemerahan, sudah masak la itu. Angkat and set aside.
  • Panaskan minyak (dlm 2-3 tablespoon je kot). Biler dah panas, masukkan garlic & bawang besar.
  • Biarkan sampei naik bau. Bau nye mmg sedap :)
  • Biler dah naik bau, masukkan cili boh. Godek2 sket campuran tersebut and then masukkan air asam jawa. Air asam jawa nie pon masukkan sket je. Kalau rase nak tambah lagi, tambah later. Sbbnye nnti takut terover masam la plak.
  • Pastu letak sos tomato secukup rase (dlm 2 – 3 dollop je) and then letak gula dalam satu tablespoon (tak yah penuh2 sgt dlm satu sudu tu).
  • Pastu letak tomato didalam (aku letak 4 slices je out of the 6, 6 cam byk sgt).
  • And then rase la!! Smalam masa aku masak, mmg sebijik2 resipi yg aku tulis nie la and rasenye mmg seswai with my tastebud so xdelah tambah ape2 lagi. Tp kalo korg tak berpuas hari, tambahlah ape2 yg patut.
  • Kalau rasenye OK, biarlah mixture nie thicken sebentar. Then masukkan udang. Kaco2 biar sebati sket and then tadaaa~ sudah siap.
  • Taburkan daun bawang utk tambah ummpphh lagi (and nampak fab sket la udang kite tu) :)

Notes

  • Aku rase masak nie amik masa like 20 mins je kot. Nak kopek udang tu ader la dlm 10 mins. So, lebey kurang 30 mins la nak masak neh. :)

Selamat mencuba!!

p/s: Hafizd, mana resipi ko? hoho~

4 comments:

  1. okeh..noted..nnti aku print n kasi my mom suh try..heheh

    recipe aku nk tepon ko or ko nak aku wt entry~ haha

    ReplyDelete
  2. 'Nak kopek udang tu ader la dlm 10 mins'

    tu kan 'duty' seorg suami hik hik....kaum2 isteri hnya panaskan kuali je :p

    ReplyDelete
  3. sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrr...

    ReplyDelete

This is how i think but you might think otherwise, so let's share that thought!!
Thanks for sharing :)